Tieliikenteen päästöjen osuus Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä on vajaa viidennes ja henkilöautojen osuus noin 10%. Yksityisautoilun vähentäminen ja muuttaminen on siis yksi keskeinen keino, kun päästöjä pyritään pienentämään. Mistä olet valmis luopumaan, että päästöt saadaan alas?
Yksityisautoilun päästöistä ja niiden vähentämisestä käydään enemmän tai vähemmän aktiivista keskustelua. Yleinen argumentti muutoksia vastaan on, että henkilöauto yksinkertaisesti on monelle välttämätön. Ihmisen täytyy selvitä kotoaan töihin ja takaisin, hoitaa ruokaostokset, kuljettaa lapset harrastuksiin jne. Ajatellaan siis niin, että arjen pyörittäminen sujuvasti edellyttää autoilua.
En kiistä, etteikö tämä olisi totta. Mahdollisuus liikkua yksityisautolla voi olla ihmiselle välttämätön tai ainakin erittäin tärkeä asia henkilökohtaisen hyvinvoinnin kannalta. Kiinnostava näkökulma on kuitenkin se, että tässä ajattelussa oma etu asetetaan muiden edun edelle.
Yksityisautoilun päästöjen vähentäminen on välttämätöntä
Jos hyväksyttäisiin se ajatus, että maapallon elinkelpoisuuden säilyttämiseksi meidän on pakko voimakkaasti vähentää hiilidioksidipäästöjämme, niin yksityisautoilun vähentäminen tai päästöjen pienentäminen teknologisen kehityksen keinoin on välttämätöntä.
Tällöin voidaan päätyä tilanteeseen, jossa asuinpaikka, työpaikka, perheen harrastukset ym. täytyykin valita sen mukaan, että ne on mahdollista hoitaa ilman yksityisautoilua tai ainakin nykyistä selvästi vähemmällä yksityisautoilun määrällä. Samoin voidaan päätyä tilanteeseen, jossa omasta mukavuudesta joudutaan tinkimään ja kenties luopumaankin jostain harrastuksesta tai muusta itselle tärkeästä asiasta.
Eihän tämä tietenkään mukava ajatus ole ja toteuttaminen ei ole millään tapaa helppoa. Tämä näkökulma olisi kuitenkin minusta tarpeen huomioida, kun vaihtoehtoja arvioidaan. Tuskin voi olla niin, että tarvittavat vähennykset päästöissä olisi mahdollista saavuttaa ilman että teemme itse merkittäviä muutoksia ja uhrauksiakin omassa käyttäytymisessämme. Olemmeko valmiit hyväksymään tämän?
Polttoaineiden hinnan korottaminen ohjaa käyttäytymistä
YLE:n tuoreessa artikkelissa kirjoitetaan Aalto-yliopiston ja VTT:n arvioihin perustuen, että liikenteen päästöt eivät puolitu ilman ikäviä keinoja. Tällaisiksi ikäviksi keinoiksi nostetaan etenkin polttoaineen hinnan korotukset.
Julkisessa keskustelussa onkin ollut suunnitelma, jossa fossiilisille polttoaineille tehtäisiin veronkorotus, joka olisi vuonna 2030 noin 34-40 senttiä per litra. Näin voimakas hintaohjaus voi aiheuttaa tilanteen, jota tässä tekstissäni kuvaan. Ihmiset alkavat aktiivisemmin hakemaan vaihtoehtoja, kun yksityisautoilun hinta nousee voimakkaasti.
Henkilökohtainen päästökiintiö pakottaisi muutokseen
Mielestäni kiinnostava ajatus on henkilökohtainen hiilidioksidipäästökiintiö. Tästä on kirjoittanut esimerkiksi Suomen kuvalehti. Henkilökohtainen kiintiö pakottaisi kaikki vähentämään kiintiön ylittäviä päästöjään, mutta keinot voisi kukin valita itse.
Käytännössä siis yksi valitsisi kasvissyönnin, toinen vähentäisi matkustamista, kolmas ostaisi sähköauton ja neljäs panostaisi vähäpäästöisempään lämmitykseen kotonaan. Tällaisessa mallissa jokainen voisi arvioida, mistä on valmis luopumaan ja mistä ei.
Kiintiön ja sen toteutumisen seurannan mekanismia en osaa tarkemmin kuvata. Voi siis hyvin olla, että tämä on käytännössä mahdotonta. Ajatus on kuitenkin kiinnostava ja halutessaan jokainen meistä voisi toteuttaa sitä ilman virallista kiintiön seurantaakin.
Laske omat päästösi Elämäntapalaskurilla
Suomalaisten keskimääräiset päästöt vuodessa ovat noin 10 CO2 tonnia per henkilö. Pariisin sopimuksen 2030 tavoitetaso on 5,18 CO2 tonnia per henkilö.
Omat päästösi voit laskea Sitran Elämäntapatestissä, jota on käytetty jo yli miljoona kertaa. Testillä voit myös kokeilla, millaisilla muutoksilla voisit itse saavuttaa tavoitetason. Jos haluat ajaa yksityisautolla, mistä löydät riittävät muut keinot päästöjesi vähentämiseen?
Keskustelu jatkuu Facebookissa »